در این مقاله سعی داریم به مفهوم تعهد کاری پی ببریم و با اطلاعاتی که در این مقاله ارائه میدهیم امیدواریم موثر واقع شود .

تعهد غالبا با واژه هایی همچون مسئولیت پذیری و پابندی به اصول هم ردیف قرار میگیرد .بیشتر افراد حرف از تعهد کاری به زبان می آورند اما عملا انسان متعهدی نیستند ،چه اتفاقی می افتد که با وجود پذیرفتن این واژه انسان متعهدی نیستند ؟ در این مقاله به این مسئله خواهیم پرداخت .

  • تعهد کاری اصل مورد نیاز جامعه

تعهد کاری اصلی است که در همه ی جوامع به آن نیاز است یعنی اگر همه ی اشخاص به کار خود متعهد نباشند و وظیفه ی خود را درست انجام ندهند در این صورت جامعه دچار سقوط خواهد شد .

تصور کنید راننده اتوبوس متعهد نباشد و سرساعت سر کار خود حاضر نشود در این صورت شما به محل کار خود نخواهید رسید و شما هم فرد متعهدی نخواهید بود .

هر شخصی با توجه به توانایی های خود باید شغل خود را انتخاب کند تا بتواند مسئولیت های خود را درست و به موقع انجام دهد .

 

  •  انواع تعهد

وقتی سخن از تعهد به میان می آید تمام جنبه ها را در بر میگیرد تعند مالی ،تعهد کاری ،تعهد در زندگی ،تعهد نسبت به یک سازمان یا نظام و ارگان مشخص و…

  • مفهوم تعهد کاری

تعهد کاری به معنی مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی ما میباشد .وقتی ما تعهد کاری داریم این به این معنی است که در کاری که هستیم وظیفه ی خود را بدرستی انجام میدهیم و اموراتی که به ما واگذار شده است را به درستی تا رسیدن به هدف شغلی انجام میدهیم .

برای یک معلم آموزش دادن درست به دانش آموزان یک تهعد کاری محسوب میشود و همچنین برای یک کارمند اداره ی بازرگانی تحقق اهداف اداره تعهد محسوب میشود .

هر شخصی بنا به جایگاه و توانایی های خود نسبت به شغلی که دارد متعهد میشود .

  • انگیزه ی فردی عاملی برای تعهد کاری

یک فرد با توجه به علاقه ی خود شغلی را انتخاب میکند و میتواند رد آن زمینه به موفقیت برسد .انگیزه ی فردی عاملی است که میتواند در تعهد کاری موثر باشد .

اگر کسی به کاری که انجام میدهد علاقه نداشته باشد نمیتواند د رآن شغل به موفقیت برسد همچنین تعهد کاری نیز نخواهد داشت .

  • ارزش فرد در محیط کار

یک عاملی که باعث میشود افراد در محیط کاری دارای تعهد کاری باشند ارزش گذاری افراد است ،اگر در محیط کار افرادی که از جایگاه بالاتری برخوردارند به پایین دستی ها اهمیت ندهند و یا حتی رفتار درستی با آن ها نداشته باشند ؛در این صورت افراد پایین دست انگیزه ای برای تعهد کاری نخواهند داشت .

برای این منظور اگر شما به عنوان مدیر یک ارگان یا اداره هستید ،سعی کنید رفتار درستی با کارمندان خود داشته باشید و سعی کنید ارزش افراد را در محیط کار بالا ببرید و به آنها بها بدهید .

  • برای افزایش تعهد کاری وظایف را برای افراد مشخص کنید

اگر میخواهید افراد وظیفه شناس باشند و کار خود را بدرستی انجام دهند با توجه به توانایی های آنها به آنها مسئولیت بسپارید و از آنها بخواهید وظایف خود را به موقع و بدرستی انجام دهند .

باید انتظارات خود را از افراد مشخص کنید و اجازه دهید هر کسی در جایگاه خود به فعالیت مشغول شود .

  • با توجه به توانایی های افراد به آنها وظیفه محول کنید

این موضوع بسیار اهمیت دارد که شما بدانید افراد دارای چه توانایی های هستند و با توجه به توانایی هایشان به آنها مسئولیت بسپارید .اگر به عنوان کسی که در جایی فعالیت میکند میخواهید متعهد باشید باید ابتدا بدانید آیا توانایی انجام این فعالیت را دارید و سپس نسبت به آن تعهد داشته باشید .

اگر کسی در زمینه ی نوشتن مقاله توانایی دارد و کم صحبت است را به کاری مثل بازاریابی مجبور کنیم متوجه خواهیم شد آن فرد در آن زمینه توانایی ندارد و نمیتوانددر این کار موفق واقع شود  .

  • جایگاه افراد را مشخص کنید

افرادی که میدانند در یک سازمان و اداره جایگاه مشخصی دارند بهتر میتوانند تعهد کاری داشته باشند و مسئولیت خود را بدرستی انجام دهند .دانستن اینکه افراد در چه جایگاهی هستند به تثبیت جایگاه آنها کمک بسیاری میکند .

شما اگر به عنوان مدیر یک اداره هستید میتوانید با برنامه ریزی های دقیق و سنجیده جایگاه عادلانه ای برای افراد مشخص کنید و توقع داشته باشید که آنها به وظایف خود به درستی عمل کنند .

 

برای گوش دادن پاکدست های بازاریابی شبکه ای و اصول دعوت ،پرزنت و پیگیری اینجا کلیک کنید .

پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به شرکت بیز را حتما مطالعه کنید

برای ساختن روحیه مثبت حتما آهنگ های انگیزشی را گوش دهید

تهیه شده توسط گروه آموزشی سلام رویا