در این مقاله سعی داریم شما را با انواع بازاریابی آشنا کنیم .شرکت های مختلف از انواع بازاریابی ها استفاده میکنند مثلا برای تبلیغات خود از شبکه های اجتماعی ،یا تبلیغ در تلوزیون و رسانه ای جمعی و یا تبلیغ در مجله ها و روزنامه هاست .

بسته به نوع فعالیت هر شرکتی نوع تبلیغات و بازاریابی آن متفاوت است در این مقاله چند نوع بازاریابی را به اختصار توضیح داده ایم .

  • بازایابی با توجه به محدوده ( انواع بازاریابی )

در این نوع بازاریابی که از اسم آن نیز مشخص است بیشتر مربوط به بازارهای سنتی است که در یک محدوده ی خاصی انجام می شود در این بازاریابی سیستم بازاریابی در یک محیط کوچک و محدود پایه گذاری شده است .

در این روش ارتباط میان مشتری و بازاریاب در محیط های بسته انجام میشود و غالبا برای تبلیغات از روش وای فای یا گفت و گوی مستقیم انجام میشود .

  • بازاریابی از طریق ارتباطات موثر

یکی از انواع بازاریابی ، بازاریابی از طریق ارتباطات موثر می باشد. این نوع بازاریابی به این صورت است که یک شرکت به وسیله تبلیغات برند شرکت خود در جشنواره ها،جشن ها و دیگر مناسبت ها نام تجاری شرکت خود را مطرح کند .

در این روش تبلیغات به وسیله ی رسانه ی خبری مثل تلوزیون ،روزنامه و رادیو انجام میشود و عکاسی از این برند و فعالیت های آن نیز کمک زیادی به موثر بودن این تبلیغات میکند .

  • بازاریابی از طریق پخش تراکت و پیام های بازرگانی

از آنجایی که مردم در بیشتر ساعات روز خود باتلویزیون و رادیو در تماس هستند پخش پیام های بازرگانی راه مناسبی برای شناخته شدن محصول مورد نظر میباشد .

غالبا استفاده کردن از تصویرهای جذاب و صداگذاری خوب میتواند به شناخته شدن یک برند کمک زیادی کند .همچنین شما میتوانید از طریق پخش تراکت در مکان های عمومی و منازل به طور مستقیم با مشتری خود ارتباط برقرار کنید این روش نیز موثر واقع میشود اما از آنجایی که خود شما وظیفه ی پخش تراکت را به عهده نمیگیرید باید نسبت به پخش کننده ی تراکت تبلیغاتی اطمینان حاصل نمایید .

  • بازاریابی اینترنتی ( انواع بازاریابی )

از انواع بازاریابی می توان به بازاریابی اینترنتی اشاره کرد .

در این نوع بازاریابی که از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستگرام ،تلگرام و یا سایت انجام میشود شما با ارائه اینترنتی مشخصات محصول خود مشتری را مجاب به خرید میکنید .

در این روش شما خود فقط به صورت آنلاین حضور دارید و در بیشتر مواقع حتی با مشتری مکالمه ی تلفنی نیز ندارید بلکه تنها مشتری با ثبت خرید و شما با ارسال محصول با هم در ارتباط هستید .

این روش در عصر حاضر که عصر تکنولوژی است بسیار مهم و کاربردی است تا جایی که اکثر خرید ها از این طریق انجام میشود.شما با طراحی سایت میتوانید محصول خود را معرفی کنید و به مرور زمان یک بازاریابی موفق داشته باشید .

  • بازایابی از طریق شناخته شدن یک محصول

شاید شما بارها تبلیغات یک محصول را در سطح شهر و یا تلوزیون مشاهده کرده اید وقتی یک محصول مرتب تبلیغ میشود به جایگاهی میرسد که اکثر مردم با اسم این محصول آشنا هستند و آن را به عنوان یک برند خاص میشناسند مثلا در وسایل آرایشی محصولا مای به عنوان یک برند خاص بین مردم شناخته شده است و کمتر کسی است که از این محصولات استفاده نکرده باشد .

 

  • بازایابی با توجه به تمرکز بر فروش

در این روش بازاریاب بر فروش تمرکز دارد که با ارائه تخفیفات ویژه و یا برگزاری حراجی های بزرگ بر فروش خود می افزایند در این روش آگاه ساختن مشتری از طریق پیامک و شبکه های اجتماعی و همچنین از طریق بیلبورد های شهری انجام میشود که اتفاقا از موثرترین روش ها برای جذب مشتری است .

  • باراریابی از طریق زیبا سازی محصول

بعضی شرکت ها با توجه به سلیقه ی مشتری تصمیم به ارائه بسته بندی زیبا و جذاب میگیرند در این روش محصولات را از طریق بسته بندی زیبا به مشتری ارائه میدهند ،استفاده از رنگهای زیبا وجعبه های شیک بسیار در جذب مشتری موثر است .

  • بازایابی به وسیله بالا بردن کیفیت محصول ( انواع بازاریابی )

خیلی از شرکت ها با ارائه محصول با کیفیت سعی در برند سازی دارند در این روش مشتری به علت رضایت از کیفیت محصول درصدد خرید دوباره برمی آید و همچنین خود مشتری به عنوان یک تبلیغ کننده ی موثر محسوب میشود زیرا خود او دارای ارتباطات متعددی است که میتواند به جذب بیشتر مشتری کمک کند .

در این روش خود مشتری رضایت خود را به صورت زبانی به دیگران انتقال میدهد و باعث میشود دیگران هم به محصول علاقه نشان دهند .

در انواع بازاریابی موجود این روش ار همگی بهتر می باشد . زیرا باعث تبلیغات رو در رو می شود

  • بازاریابی با نیت خیرخواهانه

در این روش شرکت با تبلیغات گوناگون سعی دارد به افراد بی بضاعت کمک کند که این نوع بازاریابی به بازاریابی علی نیز مشهور است در این روش با کمک به افراد نیازمند سعی در شناخته شدن برند خود نیز دارند و مردم نیز به علت نیت خیرخواهانه این شرکت ها رغبت به خرید بیشتری دارند در نتیجه به مرور زمان شکرت شناخته میشود و مشتری های زیادی جذب آن میشوند .

  • بازاریابی شبکه ای ( انواع بازاریابی )

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که در آن شرکت ها محصولات خود را بدون واسطه در اختیار مردم قرار میدهند و مشتری نیز در صورت رضایت میتواند خود نیز به عنوان یک فروشنده به فروش محصول مشغول شود .

در این روش با شبکه سازی در صدد فروش و سوددهی بالاتر می رود.

.بسیاری معتقدند که بازاریابی شبکه ای را میتوان جز یک دسته جدا از انواع بازاریابی قرار داد در حالی که به این صورت نمی باشد و این فعالیت جزوء انواع بازاریابی اجتماعی قرار دهیم .

یکی از شرکت هایی که در این زمینه کار و فعالیت می کند شرکت بازاریابان ایرانیان زمین می باشد که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط این شرکت را  حتما مطالعه کنید

 

برای گوش دادن به پادکست های اصول دعوت در بازاریابی شبکه ای اینجا کلیک کنید.

تهیه شده توسط گروه آموزشی و انگیزشی سلام رویا