تست آنلاین مبتلا به ویروس کرونا شروع آزمون

راه کارهایی برای درمان اختلال وسواس فکری چیست ؟

راه کارهایی برای درمان اختلال وسواس فکری چیست سایت سلام رویا

در این مقاله میخواهیم به بیان راه کارهایی برای درمان  اختلال وسواس فکری بپردازیم .آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده که بارها در ماشین خود را چک می کنیم و یا هنگام بیرون آمدن از منزل باز خیال می کنید گاز باز گذاشته اید این رفتارها که نشان دهنده ی وسواس فکری هستند قابل کنترل است .

شستن دست ها به صورت مداوم یا حمام کردن های طولانی که در دراز مدت اگر درمان نشود منجر به آسیب های بزرگتری خواهید شد .

 

  • وسواس فکری چیست ؟

اختلال وسواس فکری نوعی اختلال است که در آن اضطراب نقش اساسی ایفا می کند که نشانه ی اصلی آن تکرار رفتارهای غیر عادی ناخواسته است رفتارهایی که از کنترل شخص خارج است و باعث ایجاد نوعی سردرگمی ،اضطراب ،ترس در شخص می شود .

اختلال وسواس فکری با ایجاد نوعی اضطراب در شخص باعث میشود که برخی افکار شخص به حالت قفل دربیاید و باعث شود شخص یک رفتار را مدام تکرار کند مثلا بجای یک بار بیست بار دستان خود را بشویید .

 

  • درمان وسواس فکری با ورزش

شما با انجام حرکات منظم ورزشی میتوانید وسواس فکری خود را درمان کنید .سعی کنید فعالیت های بدنی منظمی داشته باشید و با تمرکز تمام آنها را انجام دهید .

در طول روز در زمان بندی های مشخص مثلا پانزده ای دقیقه ای ورزش کنید و تمام تمرکز خود را بر اعضای بدن خود و تنفس خود قرار دهید .ورزش با رساندن جسم و روح شما به حالت آرامش میتواند در بهبود اختلال وسواس فکری به شما کمک کند .

 

  • شادی را در زندگی خود وارد کنید 

یکی از دلایل وسواس فکری تنها و غم گزینی است .افرادی که مدام به نکات منفی می اندیشند و نمیتوانند شاد باشند بیشتر دچار این اختلال می شوند .

با شادی و شاد بودن میتوان این اختلال را درمان کرد زمانی که شما شاد باشید، ذهن شما بر نکات مثبت تمرکز خواهد کرد و در نتیجه به کاهش استرس های شما کمک می کند .

شما باید روحیه ی شاد بودن را در  خود تقویت کنید به مکان هایی بروید که شادی را در درون شما به جریان می اندازند در این صورت است که شما تغییرات را در وجود خود خواهید دید .

اولین تغییر در شما تغیر در نگرش و باور شماست شما نسبت به مسائل حساسیت خود را از دست می دهید و با نگاهی متفاوت تر به پدیده ها می اندیشید .

این تغییر کل زندگی شما را تحت شعاع قرار می دهد شما با وسواس فکری خود می توانید به راحتی مبارزه کنید اینکه واقعا وقتی شاد هستید مشکلات و مسائلی را که برای شما استرس ایجاد می کنند را فراموش می کنید .

  • یوگا و مدتیشن را به درمان اختلال وسواس فکری کمک می کند 

تمرینات یوگا و مدتیشن با درگیر کردن ناخودآگاه فرد کمک به درمان اختلال وسواس فکری می کند .در یوگا و مدتیشن ذهن فرد به حالت آرامش کامل می رسد .

تکنیک های یوگا و مدتیشن به کاهش اضطراب شما کمک زیادی می کند زیرا شما با نوعی تخلیه ی انرژی مواجه هستید ،در این حالت ذهن شما آماده ی دریافت انرژی های مثبت میشود .

با تکرار مداوم تمرینات یوگا و مدتیشن ذهن شما هر روز سرشار از انرژی های مثبت خواهد شد .تنفس شما عمیق تر خواهد شد و در ادامه وسواس فکری شما درمان خواهد شد .

  • به بدن خود استراحت کامل بدهید 

شاید یکی از دلایل وسواس فکری عدم استراحت و خواب کافی باشد اینکه شما زمانی را برای خود اختصاص نمیدهید و مداوم از خود کار می کشید این روند به ضعف بدنی شما می انجامد و در نتیجه به روح شما نیز آسیب وارد می کند .

سعی کنید شبانه روز هشت ساعت خواب مفید داشته باشید ،استراحت کافی به بهبود کارکرد مغز شما کمک می کند و در نتیجه اضطراب شما کاهش پیدا می کند و اختلال وسواس فکری نیز مداوا می شود .

  • با ترسهای های خود روبرو شوید 

بجای اینکه مداوم  بترسید خود را در معرض آن ترس قرار دهید ،مثلا اگر وسواس فکری شما این است که گاز را باز گذاشته اید و در امکان دارد اتفاق بدی بیفتد در این حالت سعی کنید خود را در این موقعیت بگذارید هنگام خروج از منزل وقتی حس کردید دوباره باید گاز را چک کنید در همان حالت قرار بگیرید .

به خودتان بگویید اگر شیر گاز را نبسته باشم متوجه خواهم شدسعی کنید مقاومت کنید و در همین حالت باقی بمانید . پس از چند دقیقه متوجه خواهید شد که گاز را بسته اید و نیازی به دوباره بستن آن نیست .

این رفتار و رفتارهای مشابه آن با قرار گرفتن در معرض آن رفتار کمک می کند تا شما بتوانید از وسواس فکری بیرون بیایید و به ارامش ذهنی برسید .

 

  • اختلال وسواس فکری خود را بپذیرید 

پذیرفتن اختلال وسواس فکری یک قدم موثر در درمان آن است .این را بپذیرید که ذهن شما قفل می کند و شما باید کلیدی پیدا کند تا آن را باز کنید .

برای برطرف نمودن این اختلال افکار مزاحم و وسواسی خود را یادداشت کنید و سعی کنید هرگاه که این افکار به سراغ شما می آیند آنها را یاداشت کنید تا بتوانید قدرت وسواس خود را کاهش دهید .هر چه شناخت شما از وسواستان بیشتر باشد قدرت وسواس شما ضعیف می شود .

به خودتان اجازه دهید تا وسواس فکری تان بروز کند و د رزمان مشخصی انها را یادداشت کنید به سرکوب آنها نپردازید بلکه آنها را بپذیرید تا بتوانید به راحتی به درمان بپردازید .

 

  • روانشناس بالینی به کمک شما می آید 

در شرایطی که وسواس فکری حاد باشد و خود فرد نتواند به مقابله با آن بپردازد باید از یک روانشناس بالینی کمک گرفت .روانشناسان بالینی با استفاده از روش شناخت درمانی به اصلاح رفتارهای وسواس گونه ی فرد می پردازد .

 

برای گوش دادن به پادکست های اصول دعوت، پیگیری و پرزنت در بازاریابی شبکه ای اینجا کلیک کنید

پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به شرکت بیز را مطالعه کنید

برای ساخت انگیزه درست از گوش دادن به آهنگ های انگیزشی غافل نشوید

تهیه شده توسط گروه آموزشی سلام رویا 

اگر سوالی دارید ، تیم ما آماده پاسخگویی به شماست

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی برای گروه سلام رویا محفوظ است. 1398 طراحی و کدنویسی: گروه سلام رویا