افراد فعال در این صنعت مدعی اند که این صنعت در واقع تحولی جدید در حوزه بازاریابی است.

و ابن صنعت قدمتی در حدود 70 سال در دنیا و چیزی در حدود 10 سال در ایران دارد. ولی در واقعیت این چنین نیست.

بررسی ها نشان می دهد که اولین شرکتی که در صنعت فروش چندسطحی فعالبیت و کار کرده است و از ویژگی فروش لایه به لایه استفاده کرد است، مربوط به دهه 1920 است. یعنی حدود 96 سال قبل!

حتی شرکت معروفی مانند ایوان (avon) که از این وژگی برای فروش محصولاتش استفاده می کند در دهه 1930 شکل گرفته است.

با این حال اولین کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم سمت بازاریابی شبکه ای رفت کشور آمریکا بود و در سال 1940 شرکت ویتامین کالیفرنیا در سال 1940 در دنیا به طور رسمی اعلام کرد که از فروش چند سطحی برای فروش محصولات خود استفاده می کند.

پس قدمت این صنعت به بیش از 100 سال در دنیا می رسد و حتی در کشور ایران هم فعالیت این صنعت به خیلی سال قبل تر از تاریخ 1390 که مجوز فعالیت در این صنعت صادر شده است می رسد.

پر سود ترین تجارت دنیا

افراد فعال در این صنعت ادعای جالبی دارند و آن ادعا این می باشد که می گویند این تجارت در واقع سومین تجارت پرسود دنیا است. این گفته آنقدر جذاب و شگفت انگیز است که نظر هر کسی را به سمت خود جذب می کند اما به چند مسئله باید توجه شود.

اول این که فروش چند سطحی یک استراتژی برای فروش محصولات است که شرکتهای مختلف از آن استفاده می کنند تا محصولات خود را بفروش برسانند و این کاردر واقع زیر مجموعه فروش مستقیم (direct selling) قرار می گیرد.

بنابراین، برای این که این ادعای نتورکرها که می گویند این صنعت یکی از صنعت های پرسود دنیا است بررسی کنیم باید با این دید به این شرکت ها نگریست.

برای این که متوجه بشویم این ادعا درست است یا نه، درآمد بزرگترین شرکت های بازاریابی چندسطحی را با بزرگترین شرکت های دنیا مقایسه می کنیم.

پردرآمدترین شرکت های دنیا توسط نشریه جالبی در دنیا هر ساله معرفی می شوند به نام نشریه فورچن (Fortune) .

براساس آخرین اطلاعات موجود در این نشریه ، شرکت خرده فروشی وال مارت (Walmart) با درآمد 482میلیارد دلاری در سال قبل، در رتبه اول دنیا از نظر پر درآمدترین شکت قرار گرفته است.

شرکت شل (Royal Dutch Shell) که در حوزه نفت و گاز فعالت می کند، دومین شرکت بزرگی در دنیا است که درآمدی 272میلیارد در سال را دلاری بریا خود بدست آورده است.

شرکت نفتی اکسون موبی (Exxon Mobil) نیز سومین شرکت خصوصی و بزرگ دنیا با درآمد 246 میلیارد دلار در سال می باشد.

شرکت خودرو سازی مانند فولکس واگن و تویوتا در رتبه های بعدی در این نشریه قرار دارند و شرکت اپل بعد از این شرکت در این نشریه به عنوان پول سازترین شرکت های دنیا قرار گرفته اند.

صبق اصلاغاتی که از سایت خبری فروش مستقیم (direct selling news) منتشر شده است شرکت ام وی با درآمد 9.5 ملیارد دلار در راس شرکت های فعال در بازاریابی شبکه ای قرار دارد.

به خوبی مشخص است که بزرگترین شرکت های بازاریابی شبکه ای دنا فاصله بسیار زیادی با بزرگترین شرکت های دنیا دارد که این نشان دهنده این است که این صنعت جزوء پر درآمدترین شرکت های دنیا نمی باشد.

 

برای گوش دادن به پادکست اصول دعون در بازاریابی شبکه ای اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله در مورد شرکت بازاریابان ایرانیان زمین را حتما مطالعه کنید .

تهیه شذه توسط گروه آموزشی و انگیزشی سلام رویا